Brýle proti modrému světlu (recenze) – jaké jsou nejlepší proti záření

brýle proti modrému světlu

Co jsou brýle proti modrému světlu? Jak tyto brýle fungují, s čím pomáhají a mohou být dioptrické nebo bez dioptrií? To jsou otázky, který si možná kladete při výběru nejlepších brýlí proti modrému světlu. Tohle je asi jediné místo, kde na tyto otázky dostanete nezaujaté odpovědi.

1. místo

Brýle MELLER Blue Light

brýle značky meller

Ideální brýle na práci úrovní blokace 30-36 %. U práce a hraní by vám měly ulevit od pálení očí, bolestí hlavy, rozostřenému vidění. Oči by měly být uvolněnější.

2. místo

JSP Swiss One Coverlite

jsp swiss one brýle na spaní

Brýle před spaním s 100 % blokace. Vypadají divně co? Tyto brýle blokují modré světlo i ze stran, takže se k očím jen tak nedostane. Spánek by měl být kvalitnější.

3. místo

Brýle GUNNAR se střední blokací

brýle gunnar

Od 30 do 65 % blokace. Čím nižší blokace, tím spíše jsou vhodné na celodenní nošení. Vyšší procento je ideální pro práci na počítači nebo hraní her.

Co je modré světlo?

Jestliže teď čtete tento článek, tak s největší pravděpodobností zíráte na obrazovku. Je jedno jestli je to obrazovka počítače, tabletu nebo mobilního telefonu. Právě tato zařízení vyzařují modré světlo nebo spíše druh světla v barevném spektru, o kterém se často diskutuje ve spojení s narušením spánkových cyklů, že způsobuje bolest hlavy a že je pro oči nezdravé. 

Modré světlo je součástí barevného spektra, které je součástí elektromagnetické spektra viditelného lidským okem. Barevné spektrum má více barev: fialová, modrá, zelená, žlutá, oranžová, červená. Druhou nejvyšší frekvenci a nejkratší vlnovou délku má v barevném spektru modrá barva (430 až 500 nm). Lidské oko je nejcitlivější na vlnové délky okolo 555 nm (zelená barva).

Barevné spektrum. Autor: Gringer – Vlastní dílo – zdroj Wikipedie

Modré světlo vyzařující z obrazovek, displejů, zářivek, LED osvětlení není tak škodlivé, jako UV světlo ze slunce, proti kterému nás brání sluneční brýle s UV filtrem. Se stejnou nadějí si lidé pořizují brýle blokující modré světlo. A to převážně z toho důvodu, aby měli preventivní opatření proti negativním účinkům modrého světla.

Proč nám modré světlo vadí?

Jakékoliv světlo dokáže potlačit tvorbu melatoninu. Jeho největší sekrece nastává v noci. Jakmile koukáte těsně před spaním na displej telefonu, tak sekreci melatoninu oddálíme. Vědci z Harvardu zkoumali působení modrého a zeleného světla a přišli se závěrem, že modré světlo potlačuje melatonin 2x déle než zelené světlo. Cirkadiánní rytmy tak modré světlo posunulo dvakrát více (3 hodiny vs. 1,5 hodiny).

Viditelné světlo. Auto: Autor: Z22. Derivative work of the above file created by Björn Markmann. Zdroj: Wikipedie

Vystavení se modrému světlu před spaním narušuje spánkový režim, cirkadiánní rytmy (biologický rytmus), kvůli kterému se oddálí sekrece hormonu melatoninu, který usnadňuje spánek. Důvod proč nám modré světlo vadí je ten, že pak kvůli němu máme méně kvalitní spánek. Toto světlo pak také unavuje i namáhá oči a to vede v konečném důsledku k bolestem hlavy, rozmazanému vidění, bolesti krku a ramen.

Co jsou brýle proti modrému světlu?

Brýle proti modrému světlu jednoduše pomáhají chránit oči před exponovaným modrým světlem. Tyto brýle mají speciální povrchovou úpravu Blueprotect nebo Bluefilter. V jednoduchosti jde o filtry potlačující modrou barvu, která je součástí barevného spektra. Na trhu jsou k dostání brýle s různými úrovněmi blokace modrého světla. Tyto úrovně se pohybují od nějakých 15 % do 100 %. Obecně platí, že čím vyšší procento blokace, tím kratší čas byste měli mít brýle nasazené, protože úplná blokace modrého světla není zdravá, protože když si zablokujeme modré světlo úplně, tak pak budeme bez energie.

Kolik % modrého světla by měly nejlepší brýle blokovat?

úrovně ochrany modrého světla brýlových skel - infografika

Tak to záleží zejména na vašich návycích. Pokud trávíte spoustu času sledováním digitálních zařízeních, pracujete na počítači a pozorujete na sobě častou únavu očí, tak pak vám mohou modré brýle pomoci. Jenže, jak se vyznat v úrovních blokací modrého světla? Nízká a střední blokace je ideální pro práci. Jejich výběr záleží zejména na pocitech citlivosti na modré světlo. Vysoká úroveň blokace je vhodná před spaním.

Brýle s nízkou blokací (10-30 %)

Tto brýle mají čirá skla. Modrou složku barevného spektra blokují kolem 10-30 %. Tyto brýle blokují intenzivní část modrého spektra (HEV – High-energy visible light), která škodí očím. To nejdůležitější je, že neblokují zbytek modrého světla, které přes den potřebujeme. Tyto brýle jsou ideální pro práci a celodenní nošení.

brýle ray-ban

Orientační cena 2000-4000 Kč.

Úroveň blokace 20 %.

Vhodné pro celodenní nošení. Do brýlí se dají vložit dioptrie, takže se skutečně hodí na celý den.

Brýle se střední blokací (31-64 %)

Tyto brýle by měly být slabě zbarvené do žluta. Tady už mluvíme o silnější blokaci modrého světla. Tady samozřejmě funguje psychologie, takže každý okamžitě sáhne po brýlích s vyšší úrovní blokace. To ale není dobře. Tyto brýle jsou také vhodné pro práci, ale už ne na celodenní nošení, protože mohou blokovat celé spektrum modrého světla. A to není dobře.

gunnar 100%

Orientační cena 1000-1400 Kč.

Úroveň blokace 35 %.

Dobré pro práci na počítači a hraní her. Počítačové brýle mají nažloutlá až žlutá skla. Taková sklad zlepšují kontrast a vylepšují kvalitu barev.

Brýle s vysokou blokací (65-100 %)

Na této vysoké úrovni už by měla být skla brýlý žlutá nebo oranžová. Takové brýle s vysokou úrovní blokace se doporučuje nosit pouze před spaním. Ideálně maximálně 1-2 hodiny před usnutím. Pokud chcete brýle blokující modré světlo kvůli kvalitnějšímu spaní, tak pak zapomeňte na dyzajnové kousky trendy značek! Takové červené (oranžové) brýle musí blokovat modré světlo i ze stran. Nejlepší je, když je v obchodě u takových brýlí i záznam o měření spektrometrem.

jsp swiss

Orientační cena 800 Kč.

Úroveň blokace 100 %.

Pro kvalitní spánek.

Červené brýle nepropouští modré světlo a chrání před UV zářením. Jejich tvar poskytuje výborné krytí a široké zorné pole. Oči kryjí i ze stran.

Jak si brýle vybrat?

Úroveň blokace modrého světlaÚčel brýlíBarva skel a účel brýlí
10-30 % Celodenní nošení, práce na počítačiTransparentní skla. Brýle chrání oči po celý den před účinky modrého světla.
31-64 %Hráči, práce na PC, k počítačiŽlutá skla. Toto jsou počítačové brýle, které využijí zejména hráči nebo lidé pracující na počítačích. Brýle chrání oči před zářením, ale také zlepšují kontrast barev.
65-100 %Hráči, vyšší procenta pouze k večernímu nošení (před spaním)Oranžová až červená skla. Čím vyšší procento blokace, tím spíše jsou brýle vhodné pro zlepšení spánku.

Na práci a celodenní nošení

V první řadě si tedy ujasněte, jak chcete brýle používat. Pokud na sobě (na očích) nepociťujete během dne a během práce na počítači únavu a pálení očí, tak to stejně neznamená, že byste neměli brýle používat. Z displejů vyzařuje modré světlo, které oči ničí. Takže jednoduchá rada zní. Na práci a celodenní nošení se hodí nejvíce brýle, které blokují do 20 % respektive do 15 % modré složky. 

Pouze na práci

Pokud jste na vyzařování modrého světla citlivější, tak začněte uvažovat o brýlích od 30 % výše. Pamatujte ale na to, že tyto brýle byste měli nosit převážně při práci. Není dobré je nosit celý den. Pokud vás oči opravdu tolik bolí, tak zkuste nosit během celého dne nejdříve brýle s nízkou blokací. Pokud problémy neustoupí, tak si dejte digitální detox, ale raději navštivte očního lékaře.

Pro kvalitní spánek

Pro kvalitní spánek se nejvíce hodí oranžové brýle blokující 100 % modrého světla. A to i z boku. Pamatujte ale na to, že takové brýle noste opravdu pouze před spaní. A to 1-2 hodiny. Ideálních je údajně 90 minut před spaním. V tomto případě by se sekrece melatoninu neměla oddálit, spánek bude vydatnější a vy se vzbudíte odpočatější.

Jak modré světlo škodí doopravdy?

Protože lidské oko není schopné blokovat modré světlo, tak to celé dopadá na přední část oka – rohovku a čočku, přes které se dostává na sítnici. Tady je to trochu složitější. Tam jsou v podstatě buňky, které pro mozek přeměňují (zpracovávají) světlo na obrazy. 

Dlouhodobé vystavení modrému světlu (škodlivému HEV) může poškodit sítnicové buňky a způsobit problémy se zrakem jako je věkem podmíněná makulární degenerace (ztráta centrálního vidění). Dneska těm problémům říkáme počítačové oko (CVS). Kvůli tomu pak může vzrůst třeba i riziko šedého zákalu, rakovině oka nebo k výrůstkům na oku. To jsou ale krajní případy.

Namáhání oka

Vysoké energie ve spojení s kratšími vlnovými délkami modrého světla (HEV) vyzařují méně konzistentní tok světla. Kvůli tomu dochází ke kmitání nebo blikání. Obojí unavuje a namáhá oči, protože to ovlivňuje ostrost a vizuální kontrast. Po delší době se k tomu přidá bolest hlavy, suché oči, rozmazané vidění a nakonec psychická a fyzická únava.

Narušení spánku

V atmosféře je přirozené modré světlo. To pomáhá regulovat cirkadiánní rytmus těla a ten řídí spánkové cykly, zvyšuje (zlepšuje) náladu, stará se o úroveň bdělosti, dokonce zlepšuje paměť a kognitivní funkce. Jenže se postupem času došlo k závěrům, že dlouhodobé vystavení umělým zdrojům modrého světla tyto pozitivní účinky přirozeného světla zvrátí. Pak je tady dokázaný fakt oddálení sekrece spánkového neboli nočního hormonu melatoninu. Dlouhodobé vystavování očí umělému modrému světlu vede k narušení cirkadiánního rytmu, který ovlivňuje spánek. S tím je spojené třeba vyšší riziko deprese, ale zase jde o ojedinělé případy. Nevyhnete se však kratšímu a méně kvalitnímu spánku. Sice se budete cítit jako při depresi, ale faktem je, že jen budete mít blbou náladu.

Jak snížit negativní účinky modrého světla?

  1. Používejte filtry modrého světla u obrazovek chytrých zařízení jako jsou mobily, tablety, počítače. Filtry se snaží zabránit velké části modrého světla z těchto zařízení, aby se dostala do očí. Tyto filtry se také snaží o to, aby neovlivnili viditelnost displeje. To vede k tomu, že nejsou příliš účinné.
  2. Dělejte si při práci digitální přestávku a procvičte oči. Například každých 20 minut se koukněte na 20 vteřin na podlahu nebo na nějaký daleký bod.
  3. Vyzkoušejte žárovky s teplejší barvou světla.
  4. Nastavte si správný pracovní posed a s ním i vzdálenost těla a očí od obrazovky monitoru.

Nejsnadnější radou, jak omezit negativní působení modrého světla, je zkrátit čas u obrazovky počítače a displeje mobilního telefonu nebo u televize. Nicméně spíš vám klapne to, když si budete dělat častější kratší přestávky, kterými zkrátíte dobu u obrazovky. 

Nejlepší brýle proti modrému světlu

1. místo

Meller Blue Light – úroveň blokace 30-36 % 

meller

Orientační cena 1100 Kč.

Úroveň blokace 30-36 %.

Ideální na práci a hraní her.

Brýle a značka Meller jsou oblíbeny pro svoji variabilitu designů. Značka Meller je tedy značkou kvality. Tyto brýle mají filtr modrého světla, čímž pomáhají redukovat únavu a pálení očí. Nicméně tyto brýle ještě umí snížit jas a tím zlepšit kontrast, který vede k přirozenějším barvám. V reklamštině se to nazývá jako optimální zrakové pohodlí. 

Důvod, proč jsou tyto brýle proti modrému světlu na prvním místě je také to, že se prodávají v nedioptrické variantě, ale není problém do nich dioptrie vložit (dioptrická skla). Na práci jsou Meller Blue Light ideální.

Brýle Meller představují spojení moderního designu a exotického vzhledu. Inspirací pro název a logo firmy se stal největší chameleon v Africe – Meller. Barvy brýlí jsou navrženy tak, aby lidem připomínaly barvy chameleonů a nejkrásnější místa na africkém kontinentu. Kreativita a tvořivost je hnací silou této módní společnosti z Barcelony.

2. místo

JSP Swiss One Coverlite – 100% blokace

jsp swiss

Orientační cena 800 Kč.

Úroveň blokace 100 %.

Pro kvalitní spánek.

Nejsou pro celodenní nošení.

Červené brýle JSP Swiss Coverlite slouží jako ochranné brýle, které nepropouští modré světlo a chrání před UV zářením. Tyto brýle se nosí pouze před spaním. A to 90-120 minut před ulehnutím do postele. Pokud potřebujete kvalitněji spát, neoddalovat sekreci melatoninu a budit se s lepší náladou, tak červené brýle JSP Swiss One jsou ideální

Co dělá z brýlí jedničku před spaním? Je to jejich design. Sklad brýlí jsou navržena tak, aby blokovala modré světlo ze všech stran. Brýle sice vypadají hrůzostrašne, ale fungují. A to je to hlavní. Zorníky zajišťují 100% ochranu před modrým světlem a 99,99% UV ochranu. 

3. místo

Gunnar Intercept – blokace 98 %

gunnar 100%

Orientační cena 1400 Kč.

Úroveň blokace 98 %.

Pro kvalitní spánek.

Nejsou pro celodenní nošení.

Brýle Gunnar sice neblokují 100 % modrého světla a skla nesahají až do stran, ale díky správnému vyvážení jsou zárukou dlouhého pohodlí při nošení, bez otlaků nebo únavy. Pokud si nedokážete večer odříct hraní na počítači nebo konzoli, koukání na televizi nebo sledování mobilního telefonu, tak tyto brýle budou spolehlivě blokovat modré světlo. Mozek nebude vystavení jeho škodlivému HEV záření.

Oranžové čočky těchto brýlí blokují 98% intenzivního škodlivého modrého světla při práci na počítači či mobilním zařízení nebo sledování televize. Neměli byste je nosit celý den, ale opravdu jen v případech, kdy se vystavujete intenzivnímu modrému světlu. Nejlepší je je nosit pár hodin před spaním.

4. místo

Gunnar brýle – blokace 35 %

gunnar 100%

Orientační cena 1000-1400 Kč.

Úroveň blokace 35 %.

Dobré pro práci a hraní her.

Gunnar Vertex s 35% blokací. Jsou to brýle s čirými skly. To už je kategorie brýlí vhodná na celodenní práci u počítač. Pokud budete cítit potřebu, tak se nemusíte obávat je čas od času nosit celý den

Brýle blokující 35% škodlivého modrého světla jsou díky správnému vyvážení zárukou dlouhého pohodlí při nošení, bez otlaků nebo únavy. Jsou vhodné na práci s počítačem během dne, protože snižují únavu očí a chrání jejich zdraví, taktéž minimalizují lesknutí displeje a zlepšují reakce. Brýle disponují čočkami s 0,2 dioptrií, jsou tedy vhodné pro běžné nošení i pro osoby, které nepoužívají brýle na čtení.

5. místo

BrainMax brýle – blokace 15 %

brainmax brýle

Orientační cena 400 Kč.

Úroveň blokace 15 %.

Vhodné pro celodenní nošení.

Jsou velice slabé, takže nemusí fungovat.

Jestliže často trpíte na rozmazané vidění, bolest hlavy a jiné negativita, která způsobuje dlouhé koukání na obrazovku, tak pak možná hledáte brýle, které se dají nosit po celý den.

Brýle blokující 15% škodlivého modrého světelného spektra. Vhodné jsou především k práci na počítači ve dne. Snižují únavu očí a chrání jejich kondici. Design s průhlednými obroučkami. 

6. místo

Ray-Ban brýle – blokace 20 %

brýle ray-ban

Orientační cena 2000-4000 Kč.

Úroveň blokace 20 %.

Vhodné pro celodenní nošení.

Brýle značky Ray-Ban jsou zejména designovou záležitostí. No a asi proto se tato značka zaměřila na blokaci modrého světla kolem 20 %. Tyto brýle jsou vhodné na celodenní nošení. Takže se dají používat nejen při práci, ale i jako ozdoba neboli módní doplněk při procházkách po městě.

Mají originální design, jsou vyrobené z kvalitních materiálů a poskytují dokonalou ochranu pro vaše oči. Značka Ray-Ban je ikonou na trhu s brýlemi a nabízí mnoho modelových řad obrub, které jsou populární napříč generacemi po celém světě.

7. místo

Mito Light – blokace 100 % modrého a 80 % zeleného světla

brýle mito light

Orientační cena 700 Kč.

Úroveň blokace 100 %.

Pro kvalitní spánek.

Brýle Mito Lights Blue Blockers kombinují desing a užitek. Tyto brýle je ideální nosit 90-120 minut před spaním. Blokují 100% modrého a 80% zeleného světla. O zeleném světle se tolik nemluví, ale také na nás má určitý negativní vliv. 

Blue Blockers Pride od Mito Light jsou stylové brýle s oranžovými skly, které dokonale blokují modré světlo. Brýle mají perfektní kvalitu zpracování a stylové unisex provedení. Nejdůležitějším prvkem jsou světle oranžově zbarvená skla, které blokují 100% modrého a 80% zeleného světla. Blokují většinu světelného spektra, které ovlivňuje cirkadiánní rytmus a produkci melatoninu. Takže to jsou nejlepší brýle proti modrému světlu pro spánek.

8. místo

DEV1S – blokace 70-75 %

brýle dev1s

Orientační cena 700 Kč.

Úroveň blokace 100 %.

Pro kvalitní spánek.

Tohle je záležitost pro herní fajnšmekry. Asi také proto se prodávají v IT obchodech. Nicméně směle s nimi můžete i pracovat, a ne jen hrát hry. DEV1S jsou počítačové brýle proti modrému světlu. Využití najdou tedy při práci, ale hlavně při hraní her.

Vylepšené herní brýle pro náročné hráče počítačových her v sobě spojuje moderní vzhled a jedinečné herní vlastnosti s lehčím a odolnějším tělem, které je ale zároveň masivnější než u jiných modelů. Vylepšená skla brýlí jsou vybavena 100% UV ochranou a velmi účinným filtrem modrého světla s 70-75% blokací. Brýle proti modrému světlu DEV1S recenze.

Hodnocení a závěr

Nabídka brýlí s filtry proti modrému světlu je na českém trhu rozmanitá. Ne vždy se dá mluvit o to, že ty brýle skutečně fungují. V tomto článku jsem se vám snažil poradit, jak vybrat brýle proti modrému světlu. Doufám, že vám článek pomohl udělat si v této problematice jasno. Určitě vám kromě brýlí doporučuji dělat oční cvičení a snažit se dopřát si každý den pořádný obrazovkový detox, který je lepší trávit na přírodním zdroji modrého světla – slunci. 

Nejčastější otázky okolo brýlí proti modrému světlu

Jaké brýle na celodenní nošení?

Modré světlo není dobré úplně blokovat. Naše tělo ho potřebuje. Důležité je blokovat škodlivé modré světlo (HEV záření). Pokud hledáte brýle, se kterými budete celý den pracovat a pak je nosit i při běžném životě. Vybírejte brýle s blokací 15-20 % a s čirými zorníky (skly).

Jaké herní brýle proti modrému světlu?

Zde nelze kategorizovat. Lidé se většinou nechají strhnout procentním ukazatelem blokace modrého světla. Pokud pracujete každý den s počítačem, tak si vyberte brýle s čirými skly. Procento blokace bohatě stačí do 60 %. 
Pro hraní počítačových her se často volí brýle se žlutými skly (zorníky).

Takové herní brýle mají většinou úroveň blokace proti modrému světlu okolo 70-75 %. Žlutá barva zlepšuje kontrast, tím že potlačuje jas. Výsledkem jsou věrnější barvy.

Proč používat počítačové brýle?

Protože chrání zrak před nežádoucím modrým zářením HEV (vysokoenergetické záření). Při delší práci na počítači by vás neměli bolet a pálit oči, nemělo by se dostavovat rozostřené vidění a bolesti hlavy. Herní (počítačové) brýle zlepšují kontrast a zaostřují detaily. 

Zdroje:
https://chytryspanek.cz/nejlepsi-bryle-proti-modremu-svetlu/
https://www.wikiskripta.eu/w/Viditeln%C3%A9_sv%C4%9Btlo
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Barevn%C3%A9_spektrum
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side
https://www.wikiskripta.eu/w/S%C3%ADtnice

Podobné příspěvky