Nezařazené

Crossové a trekové kolo

[color-box color=“blue“]

[/color-box]

trekovekolo

Obecný popis

Crossová a treková kola lze jednoduše charakterizovat jako hybridy. Vlastně jde o upravená kola, která nejsou ani silniční, ale ani horská. Zkřížením dvou kategorií vznikla zcela jiná kategorie, která je vhodnější pro rekreační cyklisty, kteří raději jezdí po zpevněných lesních cestách nebo po asfaltových silnicích a chtějí si užít pohodlnou jízdu na kole. Treková kola nejsou určená pro ježdění v extrémním terénu, ale pro klidnou cykloturistiku. Oproti MTB můžou mít treková kola užší rám a vzpřímenější posed. Významným znakem jsou kola, ty jsou stejně velká (700mm=asi 28 palců) jako u silničních kol, ale s širším ráfkem – většinou 35mm.

Převody u trekových kol

Ačkoli mají treková kola stejnou velikost ráfků jako silniční kola převodový systém je stejný jako u horských kol. To znamená, že mají treková kola stejně převodů jako horská kola a co sváteční cyklisté zejména ocení je, že nechybí lehké převody, které se s oblibou využívají pro jízdu do kopců.

Odpružená vidlice u trekového kola

S odpruženou vidlicí je to složité, aby k něčemu byla musí být dražší, protože jinak je to jen ozdobné těžítko, které váží o 1 a více Kg než vidlice neodpružená. S trekovým kolem sice můžete nějaký ten lehčí terén přejíždět, ale nesmí se to přehánět, protože na to není stavěné. V lehkém terénu se bude odpružená vidlice hodit. Jízda bude pohodlnější. Při jízdě po zpevněném povrchu nebo po silnici je odpružená vidlice zcela zbytečná. Proč je tam výrobci tedy dávají? Dobrá otázka. Zákazníci to chtějí aniž by věděli proč. Prostě to vidí u ostatních, tak to musejí mít také.

[color-box color=“red“]Zkuste se na chvíli zamyslet jestli odpruženou vidlici opravdu potřebujete. Odpružená vidlice je další náklad navíc. Co je horší, odpružená vidlice potřebuje pravidelný servis, protože to není jednoduché, je lepší se obrátit na odborníka a to je další výdaj navíc.[/color-box]

Kdy si koupit trekové kolo?

Trekové kolo není dělané do těžkého terénu, ale v nouzi se na něm sjet může. Se zvýšenou opatrností. Trekové kolo je naopak jako dělané na rodinné výlety, pohodovou cykloturistiku nebo třeba pro jízdu do práce. Velká úzká kola budou rychle uhánět a lehké převody zajistí komfortní jízdu.

Jaké koupit trekové kolo?

Je to jako se vším. Buď chcete ušetřit a v takovém případě koupíte něco, co rozhodně nemá vysokou kvalitu nebo nad cenou zauvažujete a zvolíte rozumnou možnost. Treková kola se dají koupit už od 4500 Kč. S komponenty to nebude nijak slavné. Patrně budou z těžkých a méně odolných materiálů, takže sice ušetříte za kolo, ale později budete investovat značné částky do nových komponent a servisu.

Rozumná částka trekových kol začíná od 9000 Kč. Takové kolo bude nejpravděpodobněji osazeno základní odpruženou vidlicí Suntour a komponenty základní řady Shimano například Alivio nebo Acera. Tyto komponenty něco vydrží, ale zdaleka nepatří k nejlepším.

9000 Kč – 12000 Kč Základní, ale ne nejlevnější skupina trekových kol. Tato řada však stojí za zvážení. Za své peníze dostanete funkční kolo s „kvalitními“ komponenty, které nějakou dobu vydrží. Vidlice sice nebude nic moc, ale na pohodlné kratší projížďky to bude bezva kolo.
12000 Kč – 20000 Kč Tady už kvalita stoupá s každou tisícikorunou. V této ceně jsou výrobci schopni nabídnou lepší komponenty Shimano Deore, avšak starších ročníků, což nevadí. Vidlice bude o něco kvalitnější a určitě se podívejte zda má zámek, kterým vidlici zamknete, aby vám na silnici zbytečně nehoupala.
20000 Kč – a více Se stoupající cenou poroste i kvalita osazovaných komponent. Takže můžete dostat řazení a kliky Shimano SLX, kazetu Tiagru nebo skvělou vidlici a speciálně zeslabovaný rám.

Podobné příspěvky