Horské kolo, MTB

[color-box color=“blue“]

[/color-box]

horskekolo-merida-HT

Obecně. Co jsou zač a nač?

Horská kola neboli MTB (z anglického mountain bike) se vyznačují robustnějšími, tuhými rámy, zpravidla (u hobby jezdců) mají více převodů – vysvětlíme si níže. MTB kola také mají účinnější brzdy, obzvlášť pokud jde o kotoučové brzdy, širší a vyšší pneumatiky (pláště), které jsou ideální pro „pohodlné“ projíždění nevyšlapaných cest. MTB není primárně určené pro rychlostní silniční závody, takže posed na něm je vzpřímenější, ale to lze upravit pomocí představce řidítek do závodní pozice.

[color-box color=“gray“]

26″, 27,5″, 29″ – velikosti kol

Tyto údaje neznamenají velikost rámu, ale velikost kol (ráfků).
Značky er nebo “ označují měrnou jednotku Palec.
Výrobci se snaží zvyšovat svoji produkci novými trendy, které nejprve rozšíří mezi profesionální závodníky díky kterým se zvýší poptávka po nových typech MTBček.
26″ – klasická a nejrozšířenější velikost ráfků
27,5″ – kompromis mezi 26″ a 29″. Oproti 26″ mají lepší průchodnost terénem, ale nejsou tak „těžká“ a velká jako 29er kola.
29″ – mají lepší stabilitu, lépe přejíždí překážky. Levnější kola mohou být o něco těžší, což se záporně projeví na jízdních vlastnostech (ovladatelnosti, rychlosti rozjíždění).
[/color-box]

Typy horských kol

Pevná MTB

Pevná horská kola jsou často označována jako HT (hardtail). Nemají odpružení zadního kola, ale pouze odpruženou přední vidlici a ani toto není pravidlem a je možné narazit na MTB s pevnou vidlicí bez odpružení.

Celoodpružené MTB – Full Suspension

Celoodpružené horské kolo má odpruženou přední vidlici a zadní tlumič. Tato kola jsou velice pohodlná, ale na úkor větší hmotnosti, která může začátečníkům na delších tratích způsobovat značné komplikace – záleží na trénovanosti. Čím dražší budou komponenty tím bude pravděpodobnější, že jsou kvalitnější a lehčí.
[color-box color=“red“]Pokud koupíte celoodpružené horské kolo v cenovém rozmezí od 4000 do 9000 Kč například v supermarketu půjde o těžké a nefunkční MTB z materiálů s nízkou kvalitou, které se pravděpodobně rychle opotřebují.[/color-box]

XC – Cross Country

XC horské kolo se nejspíš dostane do rukou i vám. Jde o MTB se kterým si dobře zajezdíte v lese nebo na poli a na silnici vám bude rychle uhánět, ale nemusíte se s ním bát na divočejší kamenité tratě plné kořenů nebo klád. Zdvih přední vidlice bývá v rozmezí 80 až 120mm.

Downhill MTB

Toto je kategorie, kterou zvolí milovníci adrenalinu. Myšlenka downhill sportu je dostat se nějak na kopec a pak ho co nejrychleji sjet, protože se dolů nejede po uhlazených cestičkách, ale po kořenech, kamenech mají downhillová kola pevné rámy, komponenty a velice výkonné brzdy. Takové kolo se nehodí na výlety.

… a další typy

Kategorie druhů horských kol je velice rozvětvená. Výše jsem vám popsal ty nejběžnější se kterými se nejčastěji setkáte. Ty ostatní patří do specifických sportovních oborů. Jsou to taková kola, která se nehodí na dlouhé ježdění. Příkladem můžu uvést třeba Freeride, Enduro nebo 4-cross. Vetšinou se od sebe odlišují použitými tlumiči nebo materiály, které jsou pevnější, výkonnější nebo s vyšším zdvihem přední vidlice až do 203mm a používají se na různé triky/skoky na upravených tratích.

Převody (rychlosti) u horských kol

První co by mělo cyklistu zajímat jsou počty zubů na převodníku (převodníky jsou ozubená kola u klik/pedálů), jenže jako začátečník se v tom nevyznáte a tak nezbývá než se spolehnout na výrobce, že převodníky zkombinoval správně s převody na kazetě (ozubená kolečka na zadním kole).

U kategorie hobby jezdců jsou nejběžněji k vidění v předu 3 převodníky a vzadu kazeta se 7 do 10 převodů. Toto se označuje například jako 3×9 a to se rovná 27 rychlostem atd. Fajnšmekři nebo profesionální jezdci často používají systém 2×10 (2 převodníky a 10 převodů) nebo dokonce 1×11. Jako hobby jezdec nemusíte nutně pořizovat podobně upravená kola, protože by se mohlo stát, že vám v kopci dojdou převody a vy budete muset tlačit. Až natrénujete a budete se na to cítit je dobré vědět, že něco takového existuje.

Odpružená vidlice u horského kola

Odpružená vidlice má za úkol tlumit nárazy při přejíždění překážek, ale co začátečníci většinou nevědí, že jde vidlice uzamykat. Systém uzamykání vidlice oceníte zejména na silnici kdy vám nebude zbytečně pružit a získáte větší stabilitu bez klimbání. Při výjezdu prudkého kopce s hladkým povrchem vám může pružící vidlice zbytečně ubírat energii. Takže když kupujete nové horské kolo je dobré se na možnost uzamčení vidlice zeptat. U nejlevnějších horských kol jsou odpružené vidlice hlavně pro parádu a mají za úkol nalákat ke koupi nezkušené zákazníky. Bohužel taková nefunkční vidlice může být až o 2 kg těžší než klasická neodpružená. Takže u levných MTB zvažte zda vidlici opravdu chcete, protože 2 kg zátěž už je při jízdě znát.

Kdy koupit horské kolo?

Horská kola jsou vhodná pro univerzální využití. Díky širokým plášťům, pevnému rámu, odpružení a lehkým převodům můžete na MTB řádit po lesních cestách a neupravených úsecích s kořeny, ale lze pohodlně a rychle jezdit po silnici. V podstatě máte svobodu rozhodování v tom kudy zrovna pojedete, protože se silničním kolem se na polňačku nepodíváte.

Za kolik koupit nové horské kolo?

Při výběru horského kola se řiďte hlavně selským rozumem. Je možné koupit nové horské kolo ze supermarketu za 3000 Kč. Jenže takové kolo bude postavené z rozličných komponentů s pofidérní kvalitou. Nehledě na to, že u kola ze supermarketu nevíte kdo ho montoval dohromady. Takové kolo pak může být doslova nebezpečné. Pozor si musíte dát i na kola z odborných prodejen kdy nejde hledět jen na cenu a značku. Značkové MTB pořídíte už od 6000 Kč a i když jeho smontování provedl odborník, budou použité komponenty méně kvalitní což se může projevit už po prvních ujetých kilometrech. Mluvím z vlastní zkušenosti. Přehazování bude nepřesné, brzdy nekvalitní a plastové pedály se rychle ožvýkají a bude potřeba je vyměnit – samozřejmě reklamace nepřipadá v úvahu.

Takže za kolik to kolo vlastně koupit? Rozumnou volbou jsou kola s cenou od 10000 Kč a více. Ani to není rozhodující faktor, protože čím honosnější značka tím spíš platíte za její marketing, ale u kola za 10000 Kč si můžete být jistí, že použité komponenty něco vydrží a budou se chovat stabilně i po stovkách ujetých kilometrů. Samozřejmě s občasným servisem a seřízením, to ostatně potřebují i kola za 100000 Kč.

Jaké koupit horské kolo

Orientační tabulka, která vám pomůže se zorientovat pokud uvažujete o koupi nového horského kola. Tabulku nelze brát jako přesné měřítko, protože se značkou MTB roste i jeho cena, ale na použitých komponentech to nemusí být znát. Jestli uvažujete o celoodpruženém MTB zapomeňte na nejnižší ceny a uvažujte rozumě, aby tlumiče k něčemu byly musejí být kvalitní. Takové kolo nemá smysl kupovat za méně než 18000 Kč.

0 Kč – 2000 Kč O takovém kole nemá smysl ani chvilku uvažovat. Pokud se jedná o nové kolo bude nebezpečné životu na něm jezdit.
2000 Kč – 7000 Kč V této cenové kategorii se stále jedná o kola velice špatné kvality. To co ušetříte při počáteční investici několikrát draze přeplatíte při nahrazování zničených levných dílů. Odpružená vidlice je jen na parádu a bude vám spíš přítěží.
7000 Kč – 11000 Kč Základní skupina horských kol. Pokud ujedete maximálně nižší stovky kilometrů ročně a vyhýbáte se nepříznivému počasí, pak jsou tato MTB velice spolehlivá a komponenty vydrží pracovat bez poruchy dlouhou dobu, ale vidlice stále nic moc.
11000 Kč – 15000 Kč Lepší základní skupina horských kol. Můžete si být jistí, že MTB bude mít lepší brzdy, řazení, rám a další komponenty. V této třídě už sledujte celkovou váhu MTB. Čím nižší váha tím lépe.
15000 Kč – 20000 Kč Tady se dá mluvit o nižší střední třídě MTB. Tato horská kola budou zase o něco lehčí s lepšími komponenty. Takové kolo už je vhodné na aktivní cykloturistiku s najetím několika set až pár tisíců kilometrů ročně.
20000 Kč – 25000 Kč Sportovnější nižší střední třída. Tato kola jsou určena pro cykloturisty kteří si čas od času vyrazí na nějaký hobby závod. Použité komponenty jsou co nejlehčí, ale zároveň dostatečně kvalitní, aby snesly i hrubé zacházení a vysokou zátěž v počtu ujetých kilometrů.
25000 Kč – 40000 Kč Střední třída profesionálů. Samozřejmě si ho můžete pořídit i když nejste profík. U těchto MTB už výrobci laborují s odlehčováním s vysoce kvalitními komponenty. V této cenové relaci má smysl uvažovat o dílech z karbonu.
40000 Kč – 200000 Kč Profesionální MTB kola určená pro závodění. Jsou mimořádně lehká, extrémně odolná. Hlavním materiálem bývá karbon, který je dostatečně pevný, ale velice lehký.

Velikosti horských kol

U horských kol musíme v dnešní době dávat pozor na dvě rozdílné velikosti. Jedna hodnota nám udává velikost ráfků (zde vysvětleno) a druhá hodnota velikost rámu. Velikost ráfků je vaše osobní volba záleží na vás co se vám líbí a čemu dáváte přednost, ale při výběru velikosti rámu musíte dát pozor. U výběru velikosti rámu totiž záleží na velikosti vaší postavy a nelze si říct: „Jsem vysoký koupím si co největší rám.“ Například se 180 cm budete vybírat rám střední velikosti.

MTB 16″ Nejmenší velikost MTB rámu pro dospělé. Pokud měříte 150 – 165 cm je to pro vás jasná volba.
MTB 18″ Lze tvrdit, že toto je nejprodávanější velikost rámů v ČR 18 palcový rám se hodí pro lidi vysoké 165 – 180 cm.
MTB 20″ Od 180 cm – 190 cm. Pamatujte, že na kole musíte sedět uvolněně. Nekupujte zbytečně velký rám pokud měříte zmíněných 180 cm, záleží na dalších faktorech jako je délka vnitřní nohy nebo délka paží.
MTB 22″ – 24″ Horská kola pro obry. Od 190 cm a více.

Velikosti platí pro pánská i dámská horská kola.

[color-box color=“red“]Číselné údaje o velikostech rámů k velikosti postavy jsou pouze orientační. Každý rám od různých výrobců má svoji specifickou geometrii. Může být o kousek delší, vyšší a naopak. V případě koupě kola přes internet požadujte po prodejci tabulku s přesnými údaji.[/color-box]

Podobné příspěvky

One Comment

  1. Díky za jasně a srozumitelně popsaná horská kola, konečně jim rozumím i já, laik :

Comments are closed.