Nezařazené

Silniční kolo

[color-box color=“blue“]

[/color-box]

silnicnimerida

Obecný popis

Silniční cyklistika je takzvaná královská disciplína. K nejznámější závodům patří bezpochyby Tour de France. Silniční kola jsou navržena tak, aby dokázala jet co nejrychleji na asfaltovém povrchu – na jiném povrchu to bude se silničním kolem dobrodrůžo a na terén zapomeňte úplně. Závodní/silniční kolo je prostě jen na silnici. Posed na kole může působit shrbeně, je to kvůli menšímu odporu vzduchu při jízdě. V jednoduchosti: Čím níž se chytnete řidítek tím menší bude odpor vzduchu a tím můžete jet rychleji, ale musíte potrénovat. Shrbený posed by samozřejmě nestačil, takže mají silniční kola velice úzké pláště (od 23mm) s velikostí ráfků kolem 28″. Když budete kupovat plášť na silniční kolo nejčastěji se setkáte s označením 700×23 tedy velikost x tloušťka.

Pokud přecházíte z horského kola na silniční, patrně vám bude připadat velice vratké, ale na to si brzy zvyknete. Silniční kola bývají často odlehčována, protože váha je při závodech rozhodující. Váha je tak sledovaným faktorem, že silniční kola nejsou vybavena ani odrazkami nebo jinými zbytečnostmi.
[color-box color=“gray“]

Silniční kola lze rozdělit

Klasické silniční kolo. Kolo pro rychlou jízdu po silnici. S takovým se setkáte nejběžněji.
Časovkářský speciál. S takovým kolem se na silnici často nesetkáte, pokud vůbec. Využívá se hlavně při závodech na čas. Řidítka jsou co nejníže tak, aby na nich ruce ležely a směřovaly dopředu, se speciální časovkářskou přilbou se docílí co nejmenšího odporu vzduchu a díky tomu dokáže závodník jet zase o něco rychleji.[/color-box]

Převody u silničního kola

Řada lidí si myslí, když si pořídí silniční kolo, že se při jízdě tolik nenadře, ale to je omyl. Silniční kola mají těžší převody kvůli aerodynamice, protože je kolo lehčí, máte menší odpor vzduchu teoreticky se vám jede lehčeji a proto máte větší sílu zabrat.

Velký převodník (ozubená kola u pedálů) má 50 zubů a malý 34 zubů. Dnešní kola se osazují nejčastěji 8 převody u levných kol (ozubená kolečka – kazeta na zadním kole) až 11 kolečky u drahých kol. Počty zubů na převodech jsou většinou od 11-28.

Kdy koupit silniční kolo?

Silniční kolo už je jiná disciplína. Jestli chcete jezdit rychleji a delší vzdálenosti je pro vás dobrou volbou. Klidně na něm můžete jezdit i do práce, ale pamatujte, že jeho základní dovedností je jízda po hladké silnici, takže zapomeňte na zkratky lesem nebo přes pole. Na popojíždění městem také není příliš vhodné.

Jaké koupit silniční kolo?

Silniční kolo má být co nejlehčí, aby se dosáhlo co nejmenší hmotnosti je potřeba využít co nejlepší materiály špičkových vlastností. Dnes je nejvyužívanější karbon, ale také nejdražší. Z karbonu můžete mít rám kola, kliky, vidlici, představec nebo třeba sedlovou trubku. Výrobci neustále laborují s tím co vše lze z karbonu vyrobit. Na ostatní komponenty se používají speciální slitiny kovů nebo osvědčená ocel a občas je k vidění titan.

12000 Kč – 30000 Kč Základní řada silničních kol. Nemá smysl pokukovat po levnějších kolech. Za tuto cenu dostanete komponenty z modelové řady Shimano Sora nebo u dražších modelů Shimano 105. S váhou se to má tak, že nejlevnější model bude mít kolem 10 Kg dražší kousky se dostanou k 8 Kg. Zanedbatelná hmotnost, ale věřte, že při jízdě je to znát.
30000 Kč – 50000 Kč Těžko soudit kde je u silničních kol střední třída. Patrně to bude někde kolem 50000, ale za 30000 Kč už můžete koupit kolo se kterým sice Tour de France nevyhrajete, ale jízdu na něm si budete neskutečně užívat.
50000 Kč – a více Se stoupající cenou poroste i kvalita osazovaných komponent a extrémně se bude snižovat jejich váha.

Velikosti silničních kol

U silničních kol odpadá starost o velikost ráfků. Tato problematika se týká pouze horských kol. Ráfky silničních kol mají jednotnou velikost a to je 700 mm tedy 28″. Nicméně důležité je vybrat si správnou velikost rámu a tady záleží na vašich fyzických proporcích. Dobré je se před koupí poradit s prodejcem, který má k dispozici přesné specifikace geometrie rámu a tak vám poradí nejvhodnější velikost.

Rám 49-52 cm Silniční rám v rozmezí 50-52cm je vhodný pro člověka s výškou od 150 do 165 centimetrů.
Rám 52 – 54 cm Pozor hranice 52 cm může být dobrou volbou pro lidi s výškou až do 175 cm. Rozmezí 52-54 cm je vhodné od 165 do 180 centimetrů.
Rám 54 – 56 cm Od 175 cm – 190 cm.
Rám 56 – 58 cm Od 190 cm do 195 centimetrů.
Rám 54 – 56 cm Od 175 cm – 190 cm.
Rám 60 cm Je pro cyklistické obry. Je vhodný pro výšku od 190 cm až nad 2 metry.

Velikosti platí pro pánská i dámská horská kola.

[color-box color=“red“]Číselné údaje o velikostech rámů silničních kol k velikosti postavy jsou pouze orientační. Každý rám od různých výrobců má svoji specifickou geometrii. Může být o kousek delší, vyšší a naopak. V případě koupě kola přes internet požadujte po prodejci tabulku s přesnými údaji.[/color-box]

Podobné příspěvky